Mød os

GENNEM LEG TIL LIVETS ALVOR

Holdet bag Escapeable består af Theis og Sune, som har sat deres forskelligheder i spil på den allermest konstruktive måde.

“Vi elsker spil og leg og vi er ovebeviste om, at vores oprigtige engagement er en afgørende forudsætning for at kunne rykke og inspirere virksomheder og mennesker.”

Her på siden kan du læse mere om os.

Escapeable-Theis

THEIS CHRISTENSEN

Jeg har i 10 år ledet Breidablik film, som har udviklet og produceret tv-formater, dokumentarfilm og corporate content. Siden jeg blev færdig på Den Danske Filmskole som instruktør, har jeg udforsket og været optaget af at skabe forløsning i de fortællinger, jeg har lavet. Det har altid været det bærende for mig at skabe rammen for, at mennesker kunne udvikle sig og opnå en forløsning i filmens rum – al den læring og viden er tydeligt tilstede i Escapeables univers. Alt, hvad I møder, er nøje valgt og har til formål at fremme jeres udvikling i rammen på en meningsfuld måde.

Jeg elsker at lave dokumentar og bruger med omhu rummelige parametre til at påvirke og fremme en medvirkendes udfoldelse – vi er meget påvirkelige overfor lyd, lys og stemninger, og jeg har opbygget en dyb viden om, hvordan vi arbejder med påvirkningen, så vi skaber en ramme, der både fordrer, men også skaber modstand for deltageren.

Jeg har instrueret 10 dokumentarserier til DR og TV2, lavet et hav af corporate samarbejder, medie- og værtstræning, og mens vi startede Escapeable op, afsluttede vi filmen “Livet Efter Døden”, som snart kan ses på TV2 i primetime.

Når vi har lavet en dokumentarserie, så er det ligesom at komme indenfor i en ny virksomhed. Jeg har været i Forsvaret, på Riget, i Mærsk og Metroselskabet, som nærmest fast inventar. Jeg er vant til at komme ind steder, der er aflukkede og præget af en unik kultur, og jeg kan virkelig godt lide det, fordi jeg af natur hurtigt kommer på bølgelængde og er åben for og nysgerrig på de miljøer, hvor folk arbejder. Jeg kan mærke, at den erfaring er en afgørende styrke, når vi taler med virksomheder om deres arbejdsmiljø og udfordringer – jeg kan nemlig med stor sandsynlighed have været i en virksomhed som deres i en længere periode.

Før jeg kom på Filmskolen, var jeg i mesterlære som filmproducer og lærte meget tidligt, hvor hårdt der skal arbejdes, når det er noget, man elsker at lave. Som 20-årig fik jeg muligheden for at lave spillefilm som indspilningsleder – en rolle, hvor man er ansvarlig for den samlede eksekvering af filmoptagelser samt at man overholder tiden og de økonomiske rammer. Her lærte jeg i praksis, hvordan meget forskellige og højt specialiserede kompetencer skal mødes i nådesløse omstændigheder og skabe en filmoptagelse. Jeg har arbejdet med de bedste filmfolk, og jeg bliver høj af at være en del af et hold, der alle brænder for at yde deres alleryderste – lige meget hvor meget det stormer, sner og regner. Jeg har haft de vildeste oplevelser i mange hjørner af verden med at lave film, og hver gang har udfordringerne været forskellige og lært mig noget om at gribe øjeblikket og sammen med holdet få det bedste ud af vores fælles styrke.

Jeg håber, at vores kunder kan mærke den samme ånd fra vores hold, når vi møder dem. Alle vores folk brænder for at være sammen med jer om at skabe en unik oplevelse. Vi er oppe på 35 topdygtige og motiverede mennekser fra alle livets gange, der kommer med ud og skaber den særlige Escapeable-ånd. De fleste er professionelle, der tager fri for at være med, når vi fyrer den af – og det smitter!

Jeg nåede at lave 30 kort- og novellefilm og fire spillefilm som indspilningsleder, før jeg kom på Filmskolen som instruktør som 21-årig.

Jeg har lagt mit virke som instruktør på hylden, og er nu på fuld tid på Escapeable. Jeg elsker, at den forløsning, jeg før arbejdede for at skabe i filmen, nu kan opleves ude på arbejdspladsen, når vi afvikler vores koncept. Den opstår nemlig altid – i det øjeblik, hvor den enkelte giver slip på egne modstande og mærker et medrivende flow sammen med kollegerne. Det er bare et øjeblik, som giver både Sune og jeg kuldegysninger. Vi ser ofte en genopdaget gnist i folk, når de indser, hvor unødigt de skaber kompleksitet omkring sig, der kun gør processer sværere og utilfredstillende.

Escapeable er tænkt, designet og skabt som et tv-format, ligesom fx X-Factor. Det vil sige, at alt, der foregår, er udviklet til specifikke formål, og alt er timet og tilrettelagt i fast struktur. Ud fra hvilken kunde vi arbejder med, tilføjer vi bestemte udvidelser – ligesom der kan være nye runder eller temaer i X-Factor. Det sikrer os den højeste standard og en platform, som vi hele tiden forfiner.

Jeg er familiefar og har tre dejlige unger sammen med min hustru. For fem år siden valgte vi at flytte ud fra byen og til Holbæk, hvor vi har købt den gamle skole, hvorfra Sune og jeg nu driver Escapeable. Vi har nemlig indtaget gymnastiksalen, og det er også her, vi har værksteder, hvor spillet udvikles og samles.

Som et projekt ved siden af har jeg startet en filmskole for unge i Vestsjælland. Det er vigtigt for mig at være med til at tilbyde unge, der har vigtige fortællinger på hjerte.

SUNE LYSTER

Mit professionelle liv startede, da jeg som 20-årig flyttede til København med min bas på ryggen. Her var drømmene store og jeg fik hurtigt etableret et stort netværk i musikmiljøet. Her fungerede jeg som freelancebassist og spillede til alt, hvad kunne komme i nærheden af. Jeg fik i 2008 tilbuddet om at indtræde i husorkestret i X-Factor. Her spillede jeg et par sæsoner og mærkede den voldsomme bølge af seerrekorder, hype og opmærksomhed, som fulgte med. Jeg fik sat flueben ved artister som Sanne Salomonsen, Lis Sørensen, Erann DD, Peter Belli, Thomas Helmig, Mads Langer og mange flere. Musikken bragte mig rundt i afkroge af verden som bl.a. Canada, Thule-basen og Afghanistan. Nogle fantastiske år som formede mig som menneske. Den kreative proces, fællesskaber og glæden over at skabe magi med andre mennesker sidder dybt forankret i mig og gennemsyrer alt, hvad jeg rører ved her 25 år senere. Når mennesker rammer den samme “musikalske” frekvens som deres opgivelser, opstår der en ubeskrivelig følelse i rummet af, at vi har oplevet noget helt særligt. Denne tilstand har jeg altid jagtet og dette er én af hovedingredienserne i Escapeables opskrift.

Jeg er ydermere læreruddannet og var i nogle år lærer på en efterskole. Jeg har en ret veludviklet sans for, hvordan jeg indfanger menneskers opmærksomhed, fastholder dem i en særlig tilstand/følelse og derefter udleder læringen af den givne situation. Mine stærkeste greb i værktøjskassen er humor, smil og leg. Disse har jeg viderebragt sammen med Theis i Escapeable og overført det til voksenverdenen. Men rejsen er den samme for børn og voksne: Når vi griner, smiler og leger, udvikler vi os med syvmileskridt.

Jeg tog i nogle år en jobmæssig afstikker, som overraskede mange af mine venner. Nemlig som trafikleder og projektleder i Banedanmark. Jeg skulle prøve kræfter med min venstre hjernehalvdel og et jobliv, som de fleste kender det. Jeg derimod havde aldrig haft et regulært job, hvor timer skulle tælles. Det gav en fantastisk indsigt, hvor jeg også begyndte at reflektere aktivt over silotænkning, personlighedstyper og adfærd. Det slog mig, at et fuldtidsjob tegner sig for halvdelen af vores vågne timer, og at vi derfor har en pligt til at skabe de allerbedste forudsætninger for at finde glæde og trivsel dér, hvor vi nu engang har valgt at være. 

Theis’ yndlingshistorie er også fra min tid i Banedanmark og hvis I spørger pænt, kan det være, at han levende kan fortælle om dengang jeg ved en fejl gav grønt lys til et 600 meter langt godstog ind på Hovedbanegården. Det slog store huller i togtrafikken og varede 24 timer, før at alle tog kørte normalt igen. Undskyld endnu engang til alle jer pendlere!

I 2015 gjorde min hustru og tre børn (2, 4 og 5 år) op med hverdagens hamsterhjul. Vi solgte hus og bil og tog på backpackertur til Asien i et år. Turen blev til en dokumentar på DR (Jagten på det gode liv) og udover et vidunderligt år med nærvær, ro, refleksion og kærlighed mødte jeg også en fotograf, som hed Theis. Han besøgte os tre gange og optog dele af vores rejse og vores professionelle samarbejde blev hurtigt skiftet ud med et nyt og dejligt venskab, som I dag omfatter begge vores familier. I dag er Theis og jeg så igen professionelle partnere og jeg håber, at I kan mærke det venskab og den ægthed, som ligger til grund for vores lyst og motiv for at rykke mennesker med Escapeable.

I 20 år har jeg været den højre hånd i Stomp Up Front. Her har jeg lært grundelementerne i teambuilding og har besøgt hundredevis af virksomheder med tønder, spande og trommestikker, som jeg igennem musik og rytmer har formået at skabe en fælles forståelse af afhængigheden af hinanden i et team og på tværs af organisationen. 

Og her står jeg så i dag… 45 år klogere end da jeg startede og stadig masser af lyst til at gøre verden til et bedre og gladere sted at være. Jeg elsker mennesker og at se dem vokse og udvikle sig sammen med Escapeable er noget af det bedste jeg ved. Jeg VED, at det vi gør, er så dyrebart for virksomheder og de mennesker, som arbejder der, så forvent at se mig på landevejen med Escapeable i MANGE år endnu.

Escapeable-sune-lyster

ESCAPEABLES HEMMELIGE OPSKRIFT

Det hele startede med en sommerfest, hvor vi besluttede, at Theis’ gæster skulle have en sjov oplevelse. I løbet af dagen indrettede vi hans gæsteværelse til et interimistisk escaperoom med låste kommoder, landkort på væggen, stjernekikkert ud på træet i haven hvorpå der stod en lille kode. 

Det var hylende morsomt, og da vi besluttede at flytte det hele hjem til Sunes sommefest et par uger senere, forstod vi, at vi havde skabt et mobilt escaperoom… som samtidig rykkede relationer på rekordtid. 

Herfra gik det hurtigt. Vi købte 60 aflagte maskingeværkasser fra forsvaret. Disse kasser blev derfor dimensionsgivende for vores spil, mens vi under corona-lockdown sad i værkstedet og udtænkte hele spiloplevelsen. Vi testede løbende på alle, som vi kom i nærheden af, og fandt ud af, at frustration og irritation pga. for svære gåder ikke ikke var en specielt frugtbar tilstand, når vi gerne ville begejstre og udvikle på menneskers samarbejdsevner. Derfor vendte vil det hele på hovedet og gjorde alt intuitivt og ligetil. Dét hjalp!

I dag står vi med et koncept, som 10-årige børn sagtens kan løse (hvilket presser de voksne), men udbyttet ligger ikke i at løse kasserne hurtigt. Det er processen og vejen dertil, som er altafgørende, og denne proces har vi brugt langt tid på at forfine.